Salgs- og leveringbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for jord og affald gældende fra 1. september 2024.

Medmindre andet fremgår af Salgs- og leveringsbetingelserne nedenfor, skal de nedenfor anførte være gældende i disse Salgs- og leveringsbetingeler for Jordrens Syd.

Nedenstående bestemmelser gælder for modtagelse og behandling af jord, forurenet jord og andet materiale på alle Jordrens Syds anlæg og videre- og/eller slutdisponering af behandlet jord eller andet materiale.

1. Anvendelse

1.1 Disse Salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse i forhold til ethvert salg af ydelser fra Jordrens Syd, medmindre andet er skriftlig aftalt.

2. Tilbud og ordrer.

2.1 Tilbud afgivet af Jordrens Syd er gældende i 10 dage fra tilbuddets datering, medmindre en kortere frist er angivet i tilbuddet. Et tilbud kan endvidere bortfalde, hvis leveringsbetingelserne, herunder priser for Jordrens Syds bortskaffelse af jorden/affald ændres.

2.2 Kundens ordre er ikke bindende for Jordrens Syd, førend Jordrens Syd har afgivet en skiftlig ordrebekræftelse.

2.3 Aftalen anses for indgået ved oprettelse af kontrakt med parternes underskrift eller ved fremsendelse af jordrens Syds ordrebekræftelse.

2.4 Kunden er forpligtet til så vidt muligt at oplyse om indholdet og graden af forurening til brug for udarbejdelse af tilbud, om muligt ved skriftlig dokumentation. I det omfang materialets sammensætning eller forureningsgrad afviger fra det oplyste, er ordrens Syd berettiget til at fakturere kunden de hermed forbundne meromkostninger.

2.5 Uanset indholdet af modtagne analyserapporter m.v., omfatter Jordrens Syds forpligtelser alene modtagelse og håndtering af de forurenings-typer, som udtrykkeligt er anført i ordrebekræftelsen.

2.6 Fravigelser af nærværende forretnings-betingelser skal være skriftlige for at kunne gøres gældende mellem parterne.

3. Mængder og priser

3.1 Ved levering fortager Jordrens Syd en indvejning af jorden/affald. Mængden afvejes i ton på verificeret brovægt.

3.2 Den i tilbuddet angivne pris forudsætter, at jorden/affaldet svarer til det i tilbuddet forudsatte. Svarer det levrede Jord/affald ikke til det oplyste, er Jordrens Syd berettiget til at kræve, merbetaling herfor samt for eventuelle omkostninger til sortering.

3.3 Jord og andet materiale må ikke indeholde større fremmedlegemer, som f.eks. sten, murbrokker, metal, træ eller andet affald, medmindre der er indgået særskilt aftale herom.

3.4 Jord og andet materiale, skal være indbygningsegnet og kunne stables i minimum 2,5 meters højde, medmindre der er indgået særskilt aftale herom. Hvis materialets beskaffenhed ikke gør det muligt, vil Jordrens syd være berettiget til at fakturere kunder for ekstra omkostninger forbundet med ekstrahåndtering og våd tillæg.

4. Betalingsbetingelser.

4.1 Fakturering sker for den indvejede mængde, til den pris per ton, der fremgår af Jordrens Syd afgivne tilbud/ordrebekræftelse.

4.2 Jordrens Syd er berettiget til at kræve depositum, bankgaranti eller anden sikkerhedsstillelse ved modtagelsen af leverancen, såfremt Jordrens Syd måtte skønne det nødvendigt. Der oprettes som udgangspunkt kreditforsikring på alle debiterer.

4.3 Medmindre andet er aftalt i ordrebekræftelsen så er sidste rettidigt betaling netto kontant plus 8 dage. Hvis kundens betalingsevne forringes, er Jordrens Syd imidlertid berettiget til at forlange netto kontakt betaling.

4.4 Hvis betaling sker efter forfaldsdagen, skal kunden betale renter af det forfaldende beløb med 2 % pr. påbegyndte måned regnet fra forfaldsdagen. Desuden er Jordrens Syd berettiget til at opkræve rykkergebyr på 150 kr. og et kompensationsbeløb i henhold til rentelovens bestemmelser.

4.5 Jordrens Syd forbeholder sig ret til at opkræve manglende betaling fra bygherren såfremt, at entreprenøren/tranportøren ikke overholder betalingen.

5. Modtagelse og kontrol

5.1 Ved modtagelse af Jord skal der foreligge en kopi at indgået aftale eller ordrebekræftelse samt udfyldt køreseddel. Ved jord som forudsætter en jordanmeldelse skal der kunne fremvises kopi af jordanmeldelse og materialets oprindelsessted.

5.2 Ved modtagelse af byjord eller Jord til kartering vil der efterfølgende blive udtaget jordprøver

5.3 Efter levering af jord udtager Jordrens Syd jordanalyser med henblik på kontrol med det leverede materiale. Såfremt det viser sig, at ikke er som først antaget har Jordrens Syd krav på enten at bortskaffe jorden for kundens regning eller modtage jorden mod merbetaling og skadesløshed fra kunden for skader og tab, som Jordrens Syd måtte blive påført.

6. Leveringsydelser

6.1 I så fald levering udskydes eller annulleres som følge af Kundens forhold, er Jordrens Syd berettiget til at kræve betaling for rimelige omkostninger afholdt af Jordrens Syd som følge heraf. Der kan ligeledes være tale om omkostninger i forhold opbevaringsomkostninger, ekstrahåndtering og transportomkostninger som følge af udskydelse. Leveringstidspunktet i tilbuddet/ordrebekræftelsen skal anses for leveringstidspunktet.

6.2 Jordrens Syd forbeholder sig retten til at foretage delleveringer.

6.3 Efter levering udtager Jordrens Syd prøver med henblik på kontrol med det leverede. Såfremt det viser sig, at forureningen ikke kan afhjælpes eller den konstaterede forurening ikke er lig med den i ordrebekræftelsen eller kontrakten beskrevne, kan Jordrens Syd nægte at modtage og bearbejde leverancen. Jordrens Syd kan I så fald kræve afhentning. Udgifterne hertil betales af kunden.

7. Ansvarsbegrænsning

7.1 Kunden er ikke berettiget til erstatning for indirekte tab eller følgeskader, herunder driftstab, tab af forretningsmuligheder, tab af fortjeneste, tab af goodwill, tab af renter m.m.

7.2 Udgifter forbundet med ventetid på Jordrens Syds anlæg, herunder til vejning, prøveudtagning, kontrol og aflæsning er Jordrens Syd uvedkommende.

7.3 Jordrens Syds samlede ansvar for krav er begrænset til ordrens værdi dog maksimalt DKK 300.000.

7.4 Kunden er over for Jordrens Syd ansvarlig for udgifter, der skyldes fejl og eller forsømmelser fra kundens side, herunder eksempelvis, men ikke begrænset til: fejlagtig deklaration af godset.

8. Samarbejdspartner

8.1 Jordrens Syd er berettiget til at overlade udførelsen af sine forpligtelser I henhold til aftale med kunden, til Jordrens Syds samarbejdspartnere, uanset om der I tilbud, ordrebekræftelse eller aftalen I øvrigt måtte være nævnt et specifikt behandlingsanlæg.

8.2 Såfremt levering skal ske til et andet anlæg end aftalt, sker dette mod kompensation for øgede transportudgifter. Sådanne aftaler om økonomisk kompensation skal indgås før levering af materialet.

9. Force majeure

9.1 I tilfælde af force majeure er Jordrens Syd fritaget for sine forpligtelser, så længe force majeure situationen forløber. Force majeure foreligger blandt andet, såfremt jordrens Syd eller vores underleverandører er forhindret i at opfylde aftaler, der reguleres ved disse Salgsbetingelser og leveringsbetingelser, som følge af begivenheder såsom krig, borgerkrig, oprør, terrorhandlinger, offentlige restriktioner, epidemier, pandemier, naturkatastrofer eller vejrlig af en hver art, udbredte eller lokale arbejdskonflikter, strejker, lock-outs, maskinsvigt, forsinket transport, import eller eksportforbud, almindelig vareknaphed, brand, strømsvigt, computervirus, lovændringer og datatab.  

10. Lovvalg og værneting

10.1 Disse salgs og leveringsbetingeler er underlagt dansk ret, idet der dog skal ses bort fra de danske internationale privatretslige regler og de forenede Nationers konventioner om aftaler om internationale køb (CISG)

10.2 Enhver tvist mellem parterne, herunder tvister vedrørende aftalens eksistens eller gyldighed og tvister vedrørende voldgiftsklausul og voldgiftprocesser er underlagt dansk ret, ved retten i Sønderborg som aftalt værneting.